Rubrik

Vad är hemma egentligen? Jag har haft så många hem genom åren som passerat  och den enda gemensamma nämnaren i dessa hem är att där jag haft mina "hem", där har alla de jag brytt mig om och som bryr sig om mig funnits, där har jag haft min plats och där har jag känt mig som någon.

Under tre månader av mitt liv fanns mitt hem i Chile. Det var inte någon fast punkt i Chile utan vi reste runt på olika platser, i olika städer i Chile och på varje plats var jag hemma. I Vicuña spenderade jag största tiden i Chile, där fattigdomen är stor men också värmen och kärleken. Där fanns herrelösa hundar, katter, jordade gator, gatubarn och torget som man spenderade mycket tid på, natt som dag. Vi bodde också i La Serena, där vi levde medelklassliv och åkte mycket till stranden och badade. Vi spenderade en tid hos en vän där vi bodde i ett mindre "mansion" på tre våningar, där de ägde en granatäppelodling, vildhästar som de tämjt i ett stall, två pooler, en plantage. Vi bodde också i Guanaqueros, en fiskeby med gångavstånd ner till stranden, med fossiler av snäckor som vi hittade i hundratal i jorden runt huset, med en dusch utomhus och noll varmvatten och ett sjuhelvetes uteliv om nätterna. På alla dessa platser har vi bott på och några fler och många flera har vi vistats på.

Jag kan känna många gånger att jag längtar tillbaka till Chile som det hem det har varit för mig, den mentaliteten som finns där, värmen inte bara i klimatet utan i människorna. Jag känner att en stor del av mig finns där och jag får inte riktigt utlopp för den här. Det fanns så mycket glädje i mig som jag inte visste jag hade förrän jag åkte dit. Så detta får bli någon slags tribute för det här vackra landet som jag känner att jag som människa dras till.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback