Det är kallt, men vår

Finns det något bättre än att äta ute? Var på  allas vårt Café & Kök med Emelie. Vi har våra stammisställen nu.  Sen gick vi och köpte oss en semla var på Gyllen. Årets första tror jag. Nu känns det som att våren kryper närmre. Och vad mysigt det blir sen. Då är sommaren inte steget långt ifrån.

Vakna nu, Anneli. Männen från Venedig.
Dom har stängt sin fabrik, du är faktiskt ledig.
Klä dig i nått himmelsblått, och på huvudet en kalott.
Kaffet kokar på vår spis, vakna nu, Anneli!

Spårvagnarna kör ikapp, ner för Drottninggatan.
Gubben i sin silverfrack, tänder morgonbrasan.
Du och jag är samma sort, fast jag är lång och du är kort.
Det stod i morgontidningen, upp med ögat, Anneli!

På tyska torget, Anneli, står en blåsorkester.
De värmer sig med akvavit, och stämmer instrumenten.
Grannens ungar övar på, basfiol och trombon.
Jesper spelar mandolin, vakna nu, Anneli!

Och luras inte, Anneli, jag vet att du är vaken.
Snön har fallit bommulsvit, över alla taken.
Kom och va min vinterfru, torghandeln har börjat nu.
Vi ska köpa dig nått fint, det blir väl bra, Anneli?

Och det knarrar under sulorna och jag har långkalsonger.
Sparar alla smulorna, hör på fågelsången.
Jag är full av vinterhyss, kom och ge mig en kyss.
Jag är du och du är vi, vakna nu, Anneli!


Kommentarer
Postat av: Julia

Tack för nostalgitrippen, jag googlade på "vakna nu+annelie", de enda jag kom ihåg från den här sången och kom hit. Jag var helt tokig i den här låten när jag var typ 6 år :-D

2008-01-24 @ 01:24:55
Postat av: Nathalie

Det var så lite :) Ja, jag gillar den också. Man blir ju lite hemmakär, det är alltid roligt att höra en låt som påminner om ens stad.

Postat av: Julia

Jo, jag vet vad du menar, det är samma sak för mig fast med en stor del av Håkan hellströms låtar där han nämner områden/saker som förknippas i göteborg :-)

2008-01-24 @ 22:41:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback